The Scandinavian Tire & Rim Organization

Choose language:

Preview

När man skall välja vinterdäck så kan man göra flera val. Då vinterdäcken är en säkerhetsdetalj, och för att få ut maxima säkerhet av däcken så är det viktigt att man gör sitt val av vinterdäck efter de behov och körförhållanden man har.
Valet av däck inverkar inte bara trafiksäkerhet utan också miljön.

Det finns idag tre typer av vinterdäck:

  • Dubbade vinterdäck för nordiska förhållanden
  • Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden
  • Dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden

Vi har som jämförelse i denna tabell också tagit med sk. ”All-Season däck” (”Helårsdäck”, ”Året Runt däck”), då flera av dessa har snögreppsmärkningen (3PMSF), men inte är anpassade och utvecklade för de svårare vinterförhållanden som vi har här  i norden.

Dubbdäck fungerar generellt bättre på is, och speciellt på våt is. Dubbfria vinterdäck kan vara fördelaktiga för den som kör mycket på barmark, eller saltade och plogade vägar. Dubbfria däck för nordiska förhållanden har generellt jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. Kör man på mestadels torra, våta eller slaskiga vintervägar så kan dubbfria mellaneuropeiska vinterdäck vara en bra och fungerande lösning.

Det finns dock inga perfekta däck för alla situationer och väglag. Man får göra sitt val efter sina egna behov. Sommardäck är dock aldrig ett alternativ vid körning på vinterväglag! Gummiblandningen i sommardäck är anpassad till sommarbruk, vilket gör att den blir för hård när temperaturen år låg under vinterhalvåret.

Nedanstående tabell kan vara till hjälp vid ditt val av rätt vinterdäck för dina behov och förhållanden.

Hitta gällande bestämmelser för vinterdäck i Sverige här!

Här kan du jämföra däck, klicka på däcken som du vill välja bort från spindeldiagrammet.

Till toppen