The Scandinavian Tire & Rim Organization

Komfortproblem Personbilar

På senare tid så har komfortproblem  på personbilar med större fälgar och bredare däck ökat i antal, och STRO har därför tagit fram en liten lathund och monteringsinstruktion för däck på dessa fordon, och som kan vara bra att använda vid dessa tillfällen. Läs mer om hur man kan undvika och åtgärda problem som detta.

 

Komfortproblem personbilar

Nu när bilarna har fått större fälgdiameter, och däck för högpresterande bilar, samt att däck med runflat teknologi är vanligare på marknaden, så har många verkstäder har fått lägga mycket mer tid på att lösa komfortproblem vilket också har resulterat i fler reklamerade däck, ofta då däck som sedan har konstaterats fullgoda  för användning.

Detta ställer också högre krav på att montering och balansering utförs på ett så korrekt sätt som möjligt.

  • Alla komponenter måste rengöras ordentligt innan man börjar monteringen
  • Däck och fälg måste smörjas noggrant
  • Ett ordentligt sättryck måste användas
  • Korrekta fixeringar skall användas på balanseringsmaskinen
  • Om man använder en maskin för mätning av ”kraftvariationer” skall denna mätning ske med rätt däcktryck. Vanligen 2-2,2 bar.

Montering

WDK- German Rubber Manufacturers Association har tagit fram en instruktion för montering av Ultra High Performance och RunFlat däck (RFT) .

Genom att följa denna instruktion så kan man undvika många problem, och tänk på att det är inget som skiljer de rubricerade kategorierna mot standarddäck,

mer än att dessa är känsligare och svårare att montera.

Ladda ner den här:

wdk_mounting_demounting_instruction

Smörjmedel

Att använda ett smörjmedel av hög kvalitet underlättar monteringen och hjälper däcket att lättare komma i korrekt position. Det är en merkostnad jämfört med ett universalsmörjmedel, men det är en merkostnad väl värd pengarna. Smörjmedlen nedan kan rekommenderas. Därmed inte sagt att det är det inte finns andra på marknaden som är likvärdiga.

 

Till toppen