NORDISKA DÄCKREGLER | ||||
Minimum Mönsterdjup | ||||
Danmark | Finland | Norge | Sverige | |
PC Sommar | 1,6 mm | 1,6 mm | 1,6 mm | 1,6 mm |
Vinter | 1,6 mm | 3,0 mm** | 3,0 mm* | 3,0 mm** |
C Sommar | 1,6 mm | 1,6 mm | 1,6 mm | 1,6 mm |
Vinter | 3.0 mm** | 3,0 mm* | 3,0 mm** | |
CV Sommar | 1,0 mm | 1,6 mm | 1,6 mm | 1,6 mm |
Vinter | 5,0 mm (Driv axlar)** | 5,0 mm (Alla axlar)* | 5,0 mm** (Dragbil) | |
3 mm (Övriga axlar)** | ||||
MC | 1,6 mm | 1,0 mm | 1,0 mm | 1,0 mm |
Max Lufttryck i däck | 9,0 bar | Inga bestämmelser | 900 kPa | No regulation |
Märkningar | UN ECE reglementet eller | UN ECE reglementet eller | UN ECE reglementet eller | UN ECE reglementet eller |
EG direktivet för däck | EG direktivet för däck | EG direktivet för däck | EG direktivet för däck | |
Vinterdäck | 3PMSF, eller M+S | 3PMSF, eller M+S | 3PMSF, eller M+S | |
* = under perioden då det är tillåtet att använda dubbdäck | ||||
** = när det är vinterförhållanden | ||||
KRAV FÖR VINTERDÄCK | ||||
Danmark | Finland | Norge | Sverige | |
Obligatoriskt | Nej | Ja** | Ja * | Ja ** |
Nov-mar | Dec-mar | |||
Användningstid för dubbade däck | 1/11 – 15/4 | 1/11 – 31.3 eller första måndag efter påsk | 1/11 -1:a söndag efter 2:a påskdagen*** | 1/10 – 15/4 |
Max antal dubb | ||||
PC/C/CV | Inga bestämmelser | Max 50 dubb/rullomkretsmeter**** | Max 50 dubb/rullomkretsmeter****
Vissa fordonskategorier kan använda upp till 100 fler dubbar per däck. |
Max 50 dubb/rullomkretsmeter**** |
Max dubbutstick | ||||
PC/C | Inga bestämmelser | 1,2 mm | 1,2 mm | 1,2 mm |
2,0 mm (beg. däck) | 2,0 mm (beg. däck) | |||
CV | 1,5 mm | 1,7 mm | 1,5 mm | |
2,5 mm (beg. däck) | 2,5 mm (used tyre) | |||
Dubbkraft/vikt | ||||
PC | Inga bestämmelser | 120N/1,1g | 120N/1,1g | 120N/1,1g |
C | 180N/2,3g | 180N/2,3g | 180N/2,3g | |
CV | 340N/3,0g | 340N/3,0g | 340N/3,0g | |
* = greppet måste säkras med vinterdäck eller med snökedjor | ||||
** = när det är vinterförhållanden | ||||
*** = Norra Norge 16/10 – 30/4 | ||||
**** = Undantag för att använda däck med andra dubbar eller antal dubbar i Finland, Norge och Sverige. | ||||
NORDISKA DÄCKREGLER för fordon > 3,5 ton | ||||
Danmark | Finland | Norge | Sverige | |
Axelbelastning | ||||
Singelmontage | 10 | 10 | 10 | 10 |
Tvillingmontage | 10 | 10 | 10 | 10 |
Drivaxel | 10* | 11,5 | 11,5 | 11,5 |
Boggie | 18 | 18 | 18 | 18 |
19** | 21*** | 19*** | ||
Tridem | 24 | 24 | 24 | 24 |
Totalvikt | ||||
2-axlad | 18 | 18 | 18 | |
2-axlad släp | 20 | 20 | ||
3-axlad | 24 | 28 | 25 | |
26*** | ||||
28 (Ledbuss) | ||||
4-axlad | 32 | 31, 35*** | 31 | |
4-axlad släp | 24 | 24, 32*** | 32*** | |
5-axlad | 32 | 42 | ||
Fordonskombination | 48 | 76 | 50 | 60 |
Max. mått | ||||
L = 18,75 m | L = 24 (25,25)m | L = 18,75 (22)m | L = 24 (25,25)m | |
W = 2,55 m | W = 2,6 m | W = 2,55 m | W = 2,6 m | |
H = 4,0 m | H = 4,4 m | H = 4,0 m | H = 4,5M | |
* = 11,5 ton för internationell trafik med tvillingmontage + luftfjädring | ||||
** = i internationell trafik | ||||
*** = luftfjädring och tvillingmontage | ||||
Denna information gör inte anspråk på att vara fullständig. | ||||
För mer detaljerad information, se relevant lagstiftning i de berörda länderna. |
Vinterdäckslistorna för personbilar och tunga fordon i Sverige och Norge har upphört 1/1 2019.
Läs mer2020 ÅRS STRO DATABOK har kommit från tryckeriet! I 2020 års STRO databok har det gjorts närmare 200 uppdateringar av dimensioner för både personbilar och tung fordon. Övriga kapitel är också uppdaterade med alla nya standardiserade däcksdimensioner. Många nya bilmodeller har uppdaterats med nya däckdimensioner.
Beställ